Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

Husförhör

Av Aina Carlsson - 9 oktober 2009 14:06

Det är svårt att skriva släktberättelse i kronologisk ordning. Det dyker upp brottstycken som kräver uppmärksamhet och stör, så det är lika bra att ta dom allteftersom dom kommer.

 

Alltså: På 1800-talet hölls husförhör i gårdarna, främst ur Luthers lilla katekes. Betyg sattes i husförhörslängder, där även läskunnighet noterades. Läskunnigheten betygsattes efter förmåga där "läser med färdighet" var högsta betyg.  Josefina Petronella Åslund (min farmor) fick högsta betyg.

Följande dök också upp: Järnvägen byggdes. Det var rallare som byggde. Anna-Märta antog att kaffekommers skulle löna sig, så hon började servera kaffe. Och se, det var en god id´e och smart gjort. Och det var ju nära till järnvägsbygget.

 

Man kan gott säga att Josefina var ett sladdbarn. Hennes två systrar var bra mycket äldre. Kajsa-Märta var 16 år och Anna Lovisa var 14 år och mamma Anna-Märta var 49 år

 

 
 
Aina

Aina

9 oktober 2009 15:01

Dom som nämns var 14, 16 och 49 år när Josefina föddes. Jag tycks ha det besvärligt med att ge fakta

http://kyndel

 
Maria

Maria

9 oktober 2009 21:47

Kan vi inte göra ett släktträd när jag kommer hem i slutet av november?

http://mittmarathon.blogspot.com

 
aina

aina

14 oktober 2009 15:05

Jo, vi kan försöka göra ett släktträd, åtminstone börja för jag hinner kanske inte få till alla uppgifter som behövs

http://kyndel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aina Carlsson - 4 februari 2013 18:52

Av Aina Carlsson - 4 februari 2013 18:23

Ja de vill jag lova att de är. Och vad ska jag skriva om dådå det får väl bli som det blir. djag tycker om datorn men jag kan inte med den om allt. och nu är den ju så långsam, så jag kan lika gärna börja med snigelpost ...

Av Aina Carlsson - 4 februari 2013 17:22

Torbjörn är här. Hurra, Hurra! Det känns så bra och fridfullt då. ...

Av Aina Carlsson - 21 april 2012 17:45

Jag är e plant, e litta plant, som vår Herre har glömt e litta späplanta som vår Herre har glömt ä vattna.   Så där sjöng vi Karin och jag, tänkte väl inte så mycke på innebörden. Så här på äldre dar har jag tänkt som så: kanske bidrog den där ...

Av Aina Carlsson - 23 mars 2012 11:40

våren har kommit. Det innebär städning av tomten och det är ju bara roligt, började dra kvickrot för några dar sedan. Tyvärr var jorden frusen på många håll så det blir en vända till för att dra upp med roten. Så det var inte så himla kul. jag vill j...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards