Alla inlägg under oktober 2010

Av Aina Carlsson - 7 oktober 2010 16:23

Det finns en hemlighet, ja hemlighet vet jag inte men det har talats tyst om min morfars  far.  

Så här är det: Lars Thomsson och hans fru Margareta Johansdotter Berg fick 8 barn.

Ett av dem, Margareta Johanna, kallad Johanna, blev kär i en hos Thomssons inneboende brunnsgrävare från Lekvattnet i Värmland.   Han hette Anders men kallades allmänt för Stoppen. De fick en son, Anders Leonard, min morfar. Det var Stoppens önskan att Johanna och sonen skulle följa honom när han lämnade Kölsjön, men Thomsson gick inte med på detta

Leonard fick senare en styvfar vid namn Jonas Persson och så småningom 2 bröder Hjalmar och Henrik. De for till USA 1907 och blev kvar där.  Min mamma hade brevkontakt med Henry i många många år och Henry hälsade även på i Sverige flera gånger. Det finns ett foto av min syster som baby. Det kortet har farbror Henry tagit. Han kom senare också när jag hade kommit till världen. Släkten hade länge roligt åt att jag rev hans halmhatt medan jag upprepade: så här gör jag och det går runt runt och fram och tillbaka. Det blev bara remsor av hatten 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards