Alla inlägg den 1 oktober 2009

Av Aina Carlsson - 1 oktober 2009 15:07

jag klarar inte av att fortsätta där jag slutade så detta får bli en separat historia för jag vill inte vänta på hjälp. Jag vill återge en ramsa som tillskrivits Brita-Lisa (min farmors svärmor).   Brita-Lisa var ett rekorderligt fruntimmer.  Hon hade en syster som hette Kajsa-Greta och dom var ganska så olika i kynnet.  En i familjen eller i grannskapet, jag vet inte vem, sade en gång något som upprepats många gånger när flickorna kom på tal.

"Brita-Lisa hä ä jänte hä, men Kajsa-Greta, hä bli´nt nåran tå ho e"

 

Det är inget att göra åt, men nog har jag ofta känt mig som Kajsa-Greta.

 

Av Aina Carlsson - 1 oktober 2009 12:36

Nu är jag så sprittande glad för min släkthistoria uppskattades. En blogg kan göras hur lång som helst tipsade Daniel om. Men jag vet ju inte hur jag fortsätter på samma skrift. Nu sticker jag emellan med en vers: 

 

                                 Archimedes fråm Syrakusa

                                 hade många ideer ljusa

                                 Han var flitig som ett bi

                                 bestämde värdet av pi

                                 och lärde oss mer inom matten

                                 och om kropp som sänks ner i vatten

                                 och att räkna ut ytan på sfären.

                                 Men en man från romerska hären

                                 gav honom en stöt

                                 så han döden ljöt

                                 där han satt i sanden och påta´

                                 och försökte lösa en gåta.

 

                                 Vad höll han på lära oss mera?

                                 Ja, på det kan vi faktiskt fundera.

 

  

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards