Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Aina Carlsson - 13 oktober 2009 17:09

Vad är en mästersven? Det bör ju vara en som tillhör skråväsendet. Han är inte lärling och inte gesäll, men vad är han då. Jag hittar inte ordet i  nutida uppslagsböcker, så jag har i flera dar försökt  själv klura ut vad det kan betyda. Sven betyder i alla fall  att det handlar om en ung människa och mäster syftar ju på fullgott kunnande i ifrågavarande hantverk. jag har kommit fram till att ordet mästersven står för en yngling i tjänst hos mäster och det är ju inte dåligt. Skrämmande i mitt sökande var att jag hittade ordet mästerman och tänkte ett ögonblick på att mästersven kan vara en ung mästerman. Men jag slog bort den tanken fort, fort,fort, Mästerman betyder nämligen bödel.

Så när jag bestämt mig för att mästersven är en yngling i tjänst hos mäster, just då hittade jag i ett konversationslexikon från 1932 ordet mästersven!!  Och det betyder utlärd gesäll.  Margareta Forslunds pappa var mästersven! Han hette Frederic Forslund, född 1770, gift 1791 med Elisabeth Hendricsdotter som var född 1767 i Bjuråker. Dottern Margareta föddes 1797 i  Bjuråker Hon gifte sig 1821 med kolaren Nils Jonsson Nyman, född 1799 i Bergsjö. Han var son till Brita Andersdotter och bonden Jon Jonsson, född 1767 och död 1821 i Malmöfästning.  Malmöfästning tänker jag inte gå närmare in på för det var en permanent försvarsanläggning som inrymde ett fängelse. Lärde han sig försvara sitt land eller satt han på fästning? 

Nils Jonsson Nyman och Margareta Forslund var föräldrar till Brita-Lisa Nilsdotter, född 1827 i Malungen Bergsjö och död 1909 av slag och   avtyning.  Brita-Lisa var min farfars mamma.

Farfars pappa hetter Sven Eric Westin, född 1827 i Attmar och gift 18511018 med Brita-Lisa. Han dog 1896 av drunkning. Sven Erics föräldrar var kolaren Per Svensson Westin och Brita Jönsdotter, båda födda i Attmar, Per 1784 och Brita 1795. De gifte sig 18260604.

 

 Och nu är vi framme vid Per Erik och Josefina. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards