Direktlänk till inlägg 9 november 2009

Rosalias far

Av Aina Carlsson - 9 november 2009 17:12

Frans Johan som var äldst av bröderna hade vid förhör 5 juli 1845 betygen: uti bok "fullkomlig"

i katekes "bättre" och i Svebelii förklaringar "bättre".

Han flyttade 1849 till Älmeboda klockaregård och 1851 till Långasjö för att lära sig till garvare. Han var lärling i 3 år Sedan praktiserade han i Schoultz garveri i Karlskrona. Under sin vistelse där, 1854 - 1855, antog han namnet Medin. 1855 gifte han sig med Kajsa Lisa Jonasdotter. 1856 förvärvade Frans Johan Medin garveriet i Sanddalen under Dängebo mellangård i Södra Sandsjö och flyttade dit med sin familj.

Garvaren Frans Johan Medin i S.Sandsjö gjorde goda affärer. Han köpte kalvar för en billig penning, varefter han sålde skinnet och fick mer betalt för det än vad han betalat för kalvarna

20/2 1864 förvärvade han garveriet i Långasjö och flyttade dit

Den 29/9 1867 dog Kajsa-Lisa i nervfeber.

Till förmyndare förordnades deras morbror hemmansägare P M Jonasson i Brännamåla. Redan 1868 ingav han med tillstyrkan av myndlingarnas fader en ansökan till häradsrätten om att å offentlig auktion få försälja barnens del av garverifastigheten

. Denna anhållan bifölls av rätten och auktionen tillkännagavs i omkringliggande socknars kyrkor

Frans Johan Medin inköpte barnens hälft av den fasta egendomen för 1633 riksdaler. Å lösöret hölls två auktioner Enligt auktionsprotokollet gjorde garverifabrikören Frans Johan Medin 111 inrop.

1869 anhöll P M Jonasson om entledigande från förmyndarskapet för sina systerbarn. varefter deras fader Frans Johan Medin förordnades till förmyndare för dem.

Frans Johan var en föregångsman inom dåtida garverirörelser, en framsynt människa och god organisatör, varför rörelsen utvidgades mer och mer och till slut hade han ett 10-tal arbetare anställda, en efter den tidens förhållanden betydlig arbetsstyrka

Frans Johan Medin gifte sig för andra gången 10/2 1868 med Matilda Thelander. De fick sex barn, fyra flickor och två pojkar. I första giftet hade han en dotter och fem söner.

Sönerna gick i faderns fotspår och ägnade sig åt läderbranschen. 

Den 6/2 1901 avled Frans Johan på grund av svagt hjärta i förening med njursjukdom. Sex av hans söner bar honom till graven å Långasjö kyrkogård. 

 
 
Maria

Maria

16 november 2009 22:28

Jag gick förbi en affär idag som heter Kummin, då tänkte jag på din blogg och tt det var ett tag sedan jag var här. Och visst, här ligger ett nytt kapitel ur släkthistorien och väntar. Men jag är så trött att ögonlocken faller, så jag spar góbiten till ett senare tillfälle =)
Sov gott!

http://mittmarathon.blogspot.com

 
Ingen bild

Ingemar

20 november 2009 23:16

Är det någon som kollat härifrån om kopplingen till Långarydssläkten? Sveriges mest utforskade geografiskt inte så långt ifrån. Det vore överraskande om inte band finns och då kan vi därefter säga precis hur vi är släkt med Nils Poppe och Joakim Thåström m fl!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Aina Carlsson - 4 februari 2013 18:52

Av Aina Carlsson - 4 februari 2013 18:23

Ja de vill jag lova att de är. Och vad ska jag skriva om dådå det får väl bli som det blir. djag tycker om datorn men jag kan inte med den om allt. och nu är den ju så långsam, så jag kan lika gärna börja med snigelpost ...

Av Aina Carlsson - 4 februari 2013 17:22

Torbjörn är här. Hurra, Hurra! Det känns så bra och fridfullt då. ...

Av Aina Carlsson - 21 april 2012 17:45

Jag är e plant, e litta plant, som vår Herre har glömt e litta späplanta som vår Herre har glömt ä vattna.   Så där sjöng vi Karin och jag, tänkte väl inte så mycke på innebörden. Så här på äldre dar har jag tänkt som så: kanske bidrog den där ...

Av Aina Carlsson - 23 mars 2012 11:40

våren har kommit. Det innebär städning av tomten och det är ju bara roligt, började dra kvickrot för några dar sedan. Tyvärr var jorden frusen på många håll så det blir en vända till för att dra upp med roten. Så det var inte så himla kul. jag vill j...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards